Published On: St, Kvě 4th, 2016

Jak kdysi vsetínská matrika poprvé použila zákon proti Romům a zakázala rodině Strkačů dát jejich ogárkovi jméno Vinnetou, jelikož nebylo v kalendáři…

Share This
Tags

Článek od – Břetislav Olšer –

Měl jsem v životě při své práci mnohokrát kliku; přežil jsem několik válečných konfliktů a intifád, abych se pak na stará kolena ocitl v centru husté romské „solidarity“ v Teplicích v Čechách i na mém rodném Valašsku ve Vsetíně, kde se nyní všude rodí diskriminace gadžů, když mi v JAR o ní povídali jako o tzv. bílém rasismu…

Musím nyní připomenout, že nedávné „objevné“ projekty z dílny Lidových novin jsem už dávno představil ve svých článcích před řadou let. Rád bych je tedy nyní vzpomněl, napřed zareagují na rozhovor LN s Davidem Beňákem, nejvýše postaveným romským státním zaměstnancem u nás, co nyní pracuje na Úřadu vlády jako zástupce náměstkyně pro řízení Sekce pro lidská práva.

Proč Rom zrovna na tomto postu? Prý proto, že právě v Česku jsou Romové diskriminováni, tak asi aby se předvedli, jak jsou „in“; škoda že redaktorka neměla odvahu se zeptat, zdali jsou u nás Romové opravdu víc diskriminováni, než gádžové, tedy bělošská majorita, která musí pracovat a neví, co to je pozitivní diskriminace. Sobotkova vláda totiž právě přichází s myšlenkou tohoto opatření, byť tenhle termín „pozitivní diskriminace“ ve vládním materiálu nenajdete. Vše je formulováno mlhavě, takže se nedočtete, že Romové budou přednostně podporovanými uchazeči o zaměstnání, nýbrž že vláda vyzývá úřady práce, aby zařazovaly „žadatele ohrožené ve zvýšené míře rasovou diskriminací mezi prioritní skupiny, kam by spadali i příslušníci jiných menšin“.

Možná i proto se pan Beňák projevil jako dosti velký demagog; rozhovor měl titulek: „Politika solidarity je nespravedlivá“. Mohlo by to znamenat konečně prozření i Roma, jelikož kárání gadžů Amnesty International, potažmo MZ USA, že diskriminují Romy je nespravedlivé; opak je však v podání Davida Beňáka pravdou. Jde pouze o mlácení prázdné slámy a slovo „solidarita“ jen rafinovanou berličkou… Ke všemu osobně dobře znám jak Teplice tak Bílinu a jejich romskou komunitu…

Jedna z otázek LN: V jednom svém příspěvku jste řekl, že praktické školy zdecimovaly romskou kulturu. Jak jste to konkrétně myslel?

„Zvláštní školy, kterým se dnes říká praktické, jsou špatným svědomím této země vůči Romům. V dobré víře, že tam dětem bude poskytnuto alespoň nějaké vzdělání, v nich skončilo téměř každé druhé romské dítě. Tento systém se i mě snažil dvakrát nacpat do zvláštní školy. Jednou při zápisu, pak během první třídy. Maminka ale řekla, že s tím nesouhlasí. Stovky dětí tohle štěstí neměly. Když se s těmito školami začínalo, byly některé dokonce čistě romské. Až 50 procent romské populace v určitých ročnících prošlo zvláštním školstvím. A co s touto skupinou, když je v produktivním věku, společnost chce dělat? Ti lidé byli vzděláváni jako mentálně retardované děti…“

Zde bych nyní uvedl naopak odpověď Patrika Bangy, redaktora iDnes, když jsem s ním dělal rozhovor v roce 2010. Je také Rom, jenž patří k mým přátelům a vzal si za ženu gažovku, stejně jako skvělá houslistka Edita Bandyová z ostravského Loutkového divadla uzavřela sňatek s gadžou… Bez prozíravosti to Romům prostě jinak zřejmě moc nejde..

Edita Bandyová…

Z článku: http://www.rukojmi.cz/clanky/75-ma-se-menit-zakon-ktery-prikazuje-aby-se-romove-nesmeli-flakat-a-zadarmo-projidat-nase-penize

Moje otázka pro Patrika Bangu: Jsou ve školách rasisté, protože chtějí romské děti, které doma rodiče nepřipraví na vyučování, dát do zvláštních – praktických škol. Co by říkaly Vaše děti, kdyby chodily do jedné třídy s dětmi, které je budou zdržovat ve výuce, třeba i tím, že neumí pořádně česky? Co byste na to řekl Vy, jako rodič? Co víc může společnost dětem dát, než zadarmo základní školu, učitele, učebnice, osnovy, podle kterých se musí všichni učit stejně a ve stejný čas…?

“Udělal bych vše proto, aby podobné děti nebyly ve stejné třídě s mými chlapci, už jen proto, že jsem se jim jak vůl věnoval, aby na školu byli připraveni a chtěl bych, aby učivo zvládali bez problémů. Pokud by se nedalo se školou jednat (přesunutí dětí do jiných tříd, kde se jim bude kantor věnovat, bude tam méně dětí), dám děti do jiné školy, kde tento problém nebude a pokud to bude nutné, budu je tam i vozit, pokud by škola byla daleko. Ještě bych se pokusil škole doporučit tzv. romské asistenty, kteří by dětem pomáhali v učivu, nic jiného mne nenapadá…” Romové v Kanadě a Anglii…

Patrik Banga…

Co byste dělal na postu ministra práce a sociálních věcí?

„Asi bych byl prvním romským ministrem, zastřeleným rozzuřeným Romem. Zavedl bych totiž bez pardonu pro všechny, tedy pro gadže i Romy, nesmírně přísné zákony. Máš hodně dětí, přídavky budeš dostávat pouze na dvě. Neposíláš děti do školy, žádná podpora, ani na děti, ani v nezaměstnanosti… A tak dál, víc už toho říkat nebudu, aby mě fakt nezlikvidovali, byť je to vše myšleno pouze hypoteticky…“

Dál budu pokračovat v osobním tónu, jelikož jsem nedávno opět pobýval u svého syna v Teplicích v Čechách, které jsou snad jediným městem, v němž jsou Romové, Vietnamci, Rusové a Kuvajťané silnou etnickou, resp, národnostní součástí města. A zde působí známý senátor a úspěšný teplický primátor Jaroslav Kubera, jenž odpověděl na otázku, zda Romové budou dostávat sociální dávky jenom v případě, až budou jejich děti chodit do školy.

Nás v Teplicích už teď lidi kritizují za obecně prospěšné práce, protože ti, co je dělají, tak vytvoří ještě větší bordel. Když mají třeba sbírat vajgly, tak je tam ještě naházejí. Tak ať řeknou, co budou dělat, když do školy chodit nebudou. Dají jim pokutu? Oni ji nezaplatí, takže co dál? Pošlou na ně exekutora, který jim tu pokutu zvýší z pěti set korun na deset tisíc? Oni to taky nezaplatí. A dál? Je to prostě neřešitelné. To jsou výstřely, které můžou chvíli na veřejnost působit, jako že se konečně něco děje. Já říkám, že následné zklamání rovná se očekávání na druhou…“ http://www.rukojmi.cz/clanky/1002-zivi-teplicke-romy-take-vietnamci-svoji-praci-ci-arabove-platici-za-lecbu-sveho-revma

Taktéž běženecká komunita se jako ta romská prostě dělí se na ty, jež zajímá pouze rodina, práce a úspěch, a na ty, jejichž smyslem života je pobírání peněz ze sociálek… Vše je ve vzdělanosti; nejčastěji nepracují romské ženy, děti jsou zkrátka “výnosnější”, jak říká primátor a senátor Kubera. Také běženci si již zvykli na peníze, které jim zajišťuje náš stát, v němž momentálně pobývají. Ale když po nich chce, aby se chovali jako běžní občané, začnou se bouřit a nařknou stát z rasismu, jelikož dostávají střechu nad hlavou, jen vodu, lékařskou pomoc, balíčky s jídlem, které mnozí na protest odmítají.

Jel jsem v Teplicích trolejbusem, tramvaje tam nemají, když nastoupila romská rodinka – pět dětí a otec s maminkou, která se svým bříškem prokazovala, že šestý potomek je na cestě. Bavili se česko-romsky, z čeho bylo patrné, že cílem jejich cesty byla sociálka, kam spěchali vyzvednout si více než desetitisícovou částku přídavků na své ratolesti, pak ještě příspěvek na bydlení a podporu v nezaměstnanosti. Napadlo mě, zdali jde o začátek asimilace či konec Romů v Čechách. Neumí česky, neumí ani romsky.

Kam to spěje? To dokonce i já řeknu zvládnu pár slov romsky, čímž jsem je chtěl šokovat: “Kdybys nebyl lenoch, práce je všude dost… tu sal lenivo buči hyn but te…” A na odpověď bych nemusel dlouho čekat. Rom, co ještě uměl jakž takž romsky, by mně bryskně odvětil: “Když nejsem inženýr, nikdo po mně ani neštěkne… Sar me nasom inzenyr, ani o rikono pan ma nahavkynla…” Jen obavy z inzultace mi však zabránily, abych se tomu plodnému otci popchlubil svým údajným polyglotstvím…

Další citace z článku: Neumí česky, ani romsky; začátek asimilace či konce Romů v Čechách?

Vraťme se opět k pondělnímu rozhovoru s panem Beňákem: LN se ptá: Pořád platí, že je téměř polovina Romů v produktivním věku nezaměstnaná?

¨“Pokud se podíváme celkově do romské populace, tak ano. V sociálně vyloučených lokalitách je ale situace ještě horší, tam je to v průměru okolo 80 procent. Jsou ale i lokality, kde nepracuje nikdo. Žijí tam lidé, kteří nikdy nepracovali nebo jsou i 20 let bez práce. Značný počet Romů je dlouhodobě nezaměstnaných a to je opravdu velký problém. Pokud by pracovali, extrémně by to pomohlo lokálním ekonomikám a čtvrtě by se hodně zvedly. Myslím, že hodně mladých lidí a dětí, kteří žijí v sociálně vyloučených lokalitách, nemá šanci žít normální život…“

Mimo protokol – na námitku jedné ze severočeských starostek, že „Romů je prý stále víc, přibývá problémových rodin, situaci nezvládáme“, Miroslav Macek k tomu ironicky dodal… „Tak tomuto odmítám věřit. Vždyť se chystáme integrovat do společnosti tisíce muslimských imigrantů, tak to přece musíme skvěle umět..“

Z článku: http://www.rukojmi.cz/clanky/75-ma-se-menit-zakon-ktery-prikazuje-aby-se-romove-nesmeli-flakat-a-zadarmo-projidat-nase-penize

A má pravdu, dokazuje to i známý populista Jiří Dientsbier mladší;opět se zviditelňuje, syn svého otce, z jehož proslulosti tento občan USA vydatně čerpá; ministr pro legislativní radu vlády, lidská práva a rovné příležitosti, místopředseda Senátorského klubu ČSSD, který se proslavil senátním návrhem žalovat prezidenta Václava Klause z velezrady, chce nyní oddlužit stovkami miliard zadlužené české Romy; ideální zviditelnění před Amnesty Inernational, největšího kritika Česka za Romy, návrhem změny insolvenčního zákona, podle něhož by mohli dosáhnout oddlužení i ti nejchudší lidé, resp. sociálně vyloučení a nepřizpůsobiví.

article_photo

Snímek Břetislav Olšer

Dosud totiž mohou být odepsány dluhy soukromých osob jen v případě, že během pěti let splatí alespoň 30 procent svého dluhu. Z romských občanů se to nezdařilo skoro žádnému. V čem je dlouholetý problém? Schází zkrátka nad Romy dohled. Zvláště když ignorují české zákony a jejich vymahatelnost je v případě Romů zcela neúčinná. V současnosti se podle sociologů v téměř tři sta českých městech a obcích nachází přes šest set sociálně vyloučených lokalit. Před devíti roky jich byla je polovina. Jejich počet vzrostl v Moravskoslezském kraji ale více než trojnásobně; počet lidí žijících v sociálně vyloučených lokalitách činí až 115 tisíc, nejvíce přibylo sociálně vyloučených na Ústecku, severní Moravě a ve Slezsku.

Kdysi byl systém jasný; chceš sociální dávky a peníze na ubytování či na jídlo, musíš přinést účtenku nebo si na to posvítíme, cos dětem nakoupil; že to nebyly jen cigarety, drogy a chlast. Dnes je z toho rasismus, omezování osobní svobody a lidských práv. Hlavně ženy za přepážkami úřadů práce nestíhají jakoukoli činnost v terénu, takže nikdo v ubytovnách nezjišťuje, za jakých podmínek tam lidé bydlí. Proto např. nájemné dvanáct tisíc Kč v ubytovně pro chudou čtyřčlennou rodinu zaplatí stát. A částky bývají i násobně vyšší. A berme to jen namátkou dle dětí; deset rodin – plus mínus sto dvacet až dvě tisíc měsíčně pro vlastníky. Kšeft s chudobou…

A tak vznikl nejlepší byznys majitelů stovek ubytoven a ghett po celém Česku. Dávky nejchudším lidem, resp. doplatky na bydlení, se během jediného roku zdvojnásobily. Za nic; nefungující “vybydlené” kanalizace, elektrické rozvody, vodovody… Provozovatelé ubytoven jsou snad jediní bezvěrci, kdož se denně modlí, aby nezaměstnanost, sociální vyloučenost a štědrost státu rostla co nejvíc. Nacpou do pár místností rodin, co se vejde, a od každé, resp. od státu, inkasují doplatek na bydlení. Zhruba tolik, kolik činí nájemné v luxusním bytě v Praze. Dvacet tisíc není výjimkou…

A máme tady opět LN, v nichž  poslanec za ANO Zdeněk Soukup mj. píše v novinách svého stranického šéfa v rubrice Diskuze: „Kšeftování s chudobou neskončilo“, tedy to, co už půl století víme, jen jsme víc a víc bezradní, co s tím? Jen opět tak do oblbnutí zaznívají ta samá Soukupova slova, že „novodobá ghetta musí zmizet. Splněním této podmínky prý nahrává koncepce MPSV, která počítá s rozsáhlou výstavbou sociálních bytů. Další „nová“ koncepce? Máme totiž v Česku ty, co se dostali do sociální nouze ne vlastní chybou, říkejme jim „lidé s plnou kompetencí“, a pak osoby, co si své sociální vyloučení prý „do jisté míry“ zavinili sami,; jim se říká „lidé s nízkou kompetencí“. Jen v článku není napsáno, do jaké kompetence s neidentifikovatelnou politickou korektností se řadí sám autor článku…?

Další nadčasový článek: http://www.rukojmi.cz/clanky/1286-kdyz-dva-populisticti-kohouti-bojuji-na-jednom-romskem-smetisti-foldyna-a-cunek

Je tomu totiž skoro půl století, kdy byly sociální byty postaveny ve Vsetíně, kde jeden z nich proslul jako pověstný pavlačový dům. Teprve až v říjnu 2006 dostala podstatná část ze tří stovek obyvatel tohoto vsetínského „vředu“, tedy ze 42 rodin, nenávratně zadlužených statisíci na nájmech, dostalo soudní příkaz k vystěhování. Většina nájemníků pavlačového činžáku (36 rodin) dostala bydlení na okraji Vsetína ve čtvrti Poschlá. Vybudování nových bytů (dvou domů smontovaných z obytných buněk) přišlo zhruba na 40 milionů korun, z toho asi 30 milionů korun získalo město jako dotaci ze Státního fondu rozvoje bydlení.

Sedmi rodinám, (asi 100 lidí), jimž podle rozhodnutí soudu nemuselo město Vsetín zajistit náhradní ubytování (zčásti i proto, že měli nájemní smlouvy na dobu určitou), byly nabídnuty starší rodinné domy mimo Zlínský kraj. Na jejich zakoupení jim město poskytlo bezúročné půjčky na dobu až 20 let se splátkami kolem 2000 Kč měsíčně. Přestože se jednalo o nepřizpůsobivé a nájem neplatící rodiny, jež mohla radnice podle zákony bez náhrady vystěhovat na ulici. Z této doby se traduje povedená historka, kdy před rázným starostou Čunkem si dovolila pouze matrika neuposlechnout přání romské rodiny Strkačů, jimž se narodil další ogárek, kterého chtěli pojmenovat po ikoně Romů, jímž byl náčelník Apačů Vinnetou…

Snímek Břetislav Olšer

A dejme opět slovo panu Beňákovi v LN: Překvapila vás vůbec kauza s realitní makléřkou, která odmítla zájemkyni o byt, jež sehrála, že je Romka?

„Já jsem to zažil před čtrnácti lety, když jsme hledali bydlení v Praze. Trvalo to skoro sedm měsíců, než se nám to nakonec podařilo. Přiznávám veřejně, že jsem úmyslně rozdával vizitky s logem Úřadu vlády. Myslel jsem si, že když zjistí, že jsem úředník, že to pomůže. I v inzerátech se objevovalo: Romové, nevolejte. Rozumím, že chce mít majitel jistotu, že pronajímá svůj byt solventnímu nájemníkovi. Musí to být ale fér. Může si přece říct o referenci…“

(Realitní makléřka Eliška Nosková se má omluvit za diskriminaci Romce, která ve spolupráci s kanceláří ombudsmana předstírala zájem o pronajmutí bytu. Makléřka ji odmítla proto, že si majitel bytu nepřál pronajímat byt Romům. O omluvě dnes rozhodl litoměřický okresní soud. Odškodnění ve výši 100 tisíc korun, které postižená Balogová požadovala, soud zamítl… pozn. autora)

Nabízí se srovnání mezi arabskou klientelou teplických lázní, tedy stovky neřestně bohatých občanů zejména Kuvajtu, naproti tomu se zde odehrávají identické nepořádky ze strany Romů. Také se srocují v parcích, rovněž dělají binec a hlučně vedou řeči, ale na rozdíl od Arabů nedávají městu ani korunu, naopak berou závratné sociální dávky, zatímco Kuvajťané město svým způsobem sponzorují;; tedy i romské sociálně vyloučené spoluobčany… O petrodolarech si mohou zdejší Romové nechat jen zdát, jedině, že by jim město dávalo sociální dávky v této petrodolarové měně…

Za to se jim občané Teplic momentálně odvděčují svými protestním venčením psů, kteří jsou pro muslimy nečistými zvířaty. Poprvé jsem ve svých téměř 60 letech využil péče lázní, konkrétně Vojenských lázní v Teplicích v Čechách. Arabky v nikábech jsem viděl v Maroku, Tunisku, Egyptě či Španělsku a v Pásmu Gazy, ale v českém městě? To byl šok, jemuž dal vyniknout poněkud zvláštní příkaz vedení teplických lázní, jejichž park se černal nejen v noci. Lavičky byly obsazeny ženami v černých nikábech, tedy oděvech od hlavy až po paty, když na obličejích měly tyto ženy “střílnu” pro své oči. Uzounkou štěrbinku. Nejsem xenofob ani rasista, pokud si však v mé zemi někdo nevynucuje naprosto nesmyslná opatření. V tomto případě zákazy vstupu se psem do lázeňského komplexu.

article_photo

http://www.rukojmi.cz/clanky/526-romove-tady-ziji-stovky-let-a-vetsina-z-nich-se-nikdy-neintegrovala-bezenci-to-dokazi

Arabové jsou však pro Teplice spíš výhra než potíž, za to Romský problém je jak horký brambor, který se přehazuje už desítky let a nula od nuly pošla. Bylo září, 2008 a v Ostravě byl  slavnostně vyhlášen pomocný romský program pod názvem „Ruku v ruce“. Jeho šlechetným cílem, financovaným z peněz Česka i EU, je zaměstnávat Romy, učit je pracovním návykům a pomáhat se vzděláváním romské komunitě, která žije v ostravských deseti ghettech v počtu zhruba deseti tisíc obyvatel. Zamyslel se někdo odpovědný nad účinností podobných akcí, jež sice mají bohulibý záměr, který však zatím vždy po několika měsících aplikací vzal za své?

Přesto se Česko snažilo a dál snaží vyjít Romům vstříc. Od 1. února 2012 mají třeba povinnost všichni v Ostravě se řídit heslem dle inkluze: „Lepší život s rodinou – lepší soužití s většinou“. Inkluze totiž znamená naplnění rovněž dalšího hesla: „Musíme je vzít mezi sebe“ a přitom si uvědomit, že každý člověk je jiný….

Další můj článek, který je dokazuje bezmocnost českých úředníků, kteří se snaží nebýt buzerováni Kongresem USA či OSN, že Romům jen ubližují.. Nezapomněl někdo na americké indiány či tajné věznice USA po celém světě, kde se diskriminují nevinní lidé…? http://www.rukojmi.cz/clanky/1206-zazil-jsem-v-cesku-uz-dve-hitovky-zvane-inkluze-skonci-obe-fiaskem-romska-i-ta-skolska

Na závěr slova, která jsou rozhřešením pro pány Beňáka i Soukupa; řekl mi je již zesnulý Josef Škvorecký v torontském rozhovoru mj. o kanadském multikulturalismu.http://www.rukojmi.cz/clanky/126-epidemie-ebola-cholera-malarie-hiv-paraziti-a-muj-znamy-josef-skvorecky-rikal-spisovatel-olser-promluvil-o-prinosu-uprchliku-evrope

„Je to velmi nebezpečná věc, která by neměla být podporovaná! Severní Amerika je proto tak veliká, že v ní splynuly národnosti celého světa, které spojuje jeden jazyk – angličtina. Je to ale něco jiného, než co dnes chtějí menšiny – aby každá etnická skupina měla svoji školu s vyučovacím jazykem jejich dávné domoviny.”

Mají snad lidé, kteří se sem přistěhovali, zapomenout na svoji rodnou kulturu?

“V Kanadě nikdo nikomu nebere jeho národnost, ani kulturu, ale protože jste se dobrovolně přesunuli do této země, musíte se přizpůsobit jejím pravidlům,” říká Josef Škvorecký důrazně. “Pokud někdo chce být Kanaďanem, musí se prostě stát jeho novou mateřštinou angličtina. A když chtějí rodiče, aby se jejich děti učinily rodnému jazyku, mohou tak činit po škole třeba tak, jak to dělají české děti, jež mají vyučování češtiny v sídlišti Masaryktown.”

A jaký je tedy váš vztah k českým Romům, žádajícím v Kanadě o azyl?

“Kdysi dávno jsme s manželkou chtěli v Praze vyměnit byt za větší a ozvali jsme se na inzerát lidí, kteří měli zájem prodat své pětipokojové apartmá za menší,” začíná zeširoka. “Když jsme přišli na patřičnou adresu, otevřela nám slušně a čistě oblečená paní, za ní na nás vykukovaly z elegantně zařízeného bytu její děti jako z cukru,” říká obdivně. “Byli to Cikáni, ale velmi spořádaní. Byt jsme s nimi ale k našemu smutku nevyměnili. Když totiž ta dobrá romská žena zjistila, kde bydlíme a kam by se měla s dětmi stěhovat, odmítla to, protože tu naši čtvrt a ulici prý dobře zná. Žili v ní podle ní špinaví Cikáni a ona se bála, že by se její děti s nimi hrávaly a zkazily se…,” zakroutí nechápavě hlavou.

“Češi mají zkrátka od Romů nezdravý odstup. Říkáte u vás o Romech, že jsou nevzdělaní, ale když takové romské děcko přijde do první třídy základní školy a ostatní děti se na něj dívají přes prsty, jelikož doma od svých rodičů pořád slyší, co jsou ti Cikáni za pakáž, pak se nedivme, že se romským dětem do školy nechce a nemají zájem se učit….”

Znovu se odmlčel; v Kanadě se musí některé formulace zvažovat.

“Otevírání romských škol je nesmysl, začátek nebezpečné separace. Musíte se prostě naučit tento problém řešit a dělat vše proto, aby u vás vznikla romská buržoazie a inteligence,” usmál se mému údivu. “Tak to udělali v USA s černochy a přineslo to už první pozitivní výsledky. Měl jsem v Torontu dvě velmi dobré studentky, z nichž se vyklubaly kanadské Romky, ale zřejmě ne ze současného romského exodu. Jejich romský původ jsem ale zjistil až potom, kdy jedna z nich napsala studijní úkol, v němž zcela přesně i s odbornými cikánskými výrazy popsala práci cikánské kartářky. Byla to velmi inteligentní a schopná dívka. Nikdy bych jinak nepoznal, že je to Romka.”

Inu, kdysi jsem se smál, když romská rodina chtěla mít svého Vinnetoua Strkače, netušil jsem ještě, že dnes bude stejné voloviny vymýšlet Jiří Dienstbier mladší, když chce zcela oddlužit Romy s miliardami dluhů, což je stejné, jako když ministerstvo zahraničí USA permanentně kritizuje Česko za diskriminaci romského etnika u nás. Obě tato pochybná konání jsou snad mnohem víc absurdnější, než by kdysi byl k popukání Strkačovic klučina Vinnetou… http://www.rukojmi.cz/clanky/1529-chcete-vedet-proc-jsme-pry-rasiste-a-xenofobove-a-kam-jdou-penize-z-nasich-dani-tak-pozorne-ctete

http://www.praha-muslim.cz/programsForSchools.htm

http://www.zvedavec.org/vezkratce/12657/

izraelské osudy – Tisíc a jedna pravda ve Svaté zemi jako eKniha v elektronickém vydání na eReading.cz: (http://www.ereaddetail-knihy/izraelske-

Comments

comments

About the Author

- - Freelancer webdesigner Občanská aktivistka, koordinátorka Novinářka vyjadřující se k aktuálnímu dění, problémům u nás i ve světě. Najdete zde její články, zamyšlení a komentáře